Synas lite bättre i sökmotorer?
Det finns inte många köpkanaler idag som är lika breda som den digitala kanalen och av de som finns - annonser, spronsrade länkar, inlägg i olika innehållsnätverk och liknande - är det inget som är lika stort och brett som just en organisk synlighet i sökmotorer. Och när man pratar om sökmotorer i Sverige så pratar man indirekt om Google - sökmotorn som mer eller mindre totalt äger den svenska sökmarknaden.
Att synas i Google med sin internetsatsning är lika självklart som att ha fönster och dörrar på sin fysiska butik. Hur kan du någonsin förvänta dig att någon ska ramla inom i din butik och handla om ingen på ett enkelt sätt kan hitta den, snabbt se hur ditt utbud matchar deras efterfrågan och därefter ansträngningslöst kan ta sig in i den?
I så motto är Google sveriges absolut största vägledandemedia och en stor majoritet av alla inköp av varor eller tjänster börjar där med en eller ett par sökningar. Syns du inte i dem, är du lätt borträknad ur matchen. Att inte synas är att aldrig ens komma upp som ett alternativ.
Sökmotoroptimering kallas den bransch som sysslar med att med olika metoder få hemsidor att prestera bättre i sina relevanta sökresultat och metoderna går enkelt beskrivet ut på att göra hemsidan så relevant och bra som det bara är möjligt. För att ha en ärlig chans att överhuvudtaget positionera sig bra på en sökfråga måste hemsidan som allra minst på ett riktigt bra sätt BESVARA denna fråga, så det absolut första man i alla lägen måste göra inom sökmotoroptimering är att sätta tänderna i hur webbsidan beter sig och presterar.
Det handlar inte bara om att förse hemsidan med rikliga textinnehåll och perfekt utmejslad rubriksättning. Det spelar ingen roll hur perfekt stringens man må ha i sin relevans och sina informationshierarkier om hemsidan beter sig illa rent tekniskt. Server och domän måste fungera som det är tänkt; saker ska fungera, sidor ska ladda snabbt, kod ska vara optimerad och användargränssnitt handikappsvänligt och mobilvänligt.
Därefter ska hemsidan dessutom prestera bra ur konverteringsperspektiv. Vad spelar det för roll hur bra en hemsida rankar om det är på fel sökord, med taskig design, missvisande eller vilseledande information eller liknande som höjer tröskeln för konvertering?
Gedigen sökmotoroptimering ser längre, djupare och bredare än att blott syfta till enskilda sökords ranking. Om inte den positioneringen leder till mätbara resultat - som överstiger kostnaden för dem - är det knappast någon vidare optimering i sökmotoroptimeringen att tala om.
Bra sökmotoroptimering går sålunda alltid lite hand i hand med en sund och i verkligheten förankrad onlinestrategi. Varför gissa när man kan veta? Genom att utföra aldrig så lite målmedveten och kompetensdriven analys kan man redan på förhand träffsäkert beräkna ROI:er och skala fram en koherent strategi som styrs av svare på frågor som Vem är vår kund? Vad vill vi att besökaren ska göra? Vad söker vår kund? Hur får vi mest för minst? Vad är en vettig investering i relation till vad resultat? Vilka tidsramar har vi? Vilka förväntningar finns? Vad är ett bra resultat för oss? Hur mäter vi det?